JB Crochet Design & Creations

vrijdag 25 januari 2019

Haakpatroon Muziekster Groot

Soms kom je dingen tegen op internet waarvan je denkt... dat wil ik ooit nog eens maken <3
Zo ook een ster met een muziekdoosje erin.

                 



Maar ja, dan nog een patroon.
Helaas vond ik op internet alleen maar een diagram van een ruit maar die was gemaakt met stokjes, maar vanwege de vulling werkt het met vasten toch beter, want het moet niet zo zijn dat de vulling er uit komt.

 (Dit is het diagram wat ik vond en welke ik heb nagemaakt met vasten.)

Daarom ben ik zelf maar gaan proberen met vasten en zal ik hieronder zo duidelijk mogelijk de beschrijving voor jullie neerzetten.

Wilt u liever een wat kleinere muziekster haken?
U vindt het patroon van de kleine muziekster (+/- 20 cm ) hier:
https://jbcrochetdesignandcreations.blogspot.com/2019/02/haakpatroon-muziekster-klein.html

Het is niet de bedoeling dat er een pfd van deze werkbeschrijving wordt gemaakt en op Facebookgroepen wordt gezet! Wil je deze werkbeschrijving graag delen met anderen? De link naar deze werkbeschrijving mag wel altijd worden gedeeld :)

Deze ster is dus NIET mijn eigen idee of ontwerp maar gebasseerd op een idee van een diagram met stokjes!


Wilt u een een pakket met alle benodigdheden  (behalve de vulling) ?
Dan kunt u die hier bestellen bij Nettroshobby.nl : https://goo.gl/nFV7Xw


Werkbeschrijving Muziekster Groot +/- 30 cm:

Benodigdheden:
* Haaknaald 2,5 mm
* 1 bol Catania nr. 106 Wit     (Catania is eventueel te bestellen via goo.gl/cS37nq )
* 1 bol Catania nr. 172 licht Grijs
* 1 Bol Catania nr. 385 Mint groen
* 1 muziekdoosje  ( eventueel te bestellen via goo.gl/Rjwoyx  )
* Stukje lint minimaal 50 cm
* Houten kraal ongeveer 18 mm
* 2 houten knopen ' Handmade with love'  ( eventueel te bestellen via goo.gl/o9n9TP )
* vulling
* Stopnaald
* Schaar


Voor de ster heb je totaal 12 ruitjes nodig. 6 Ruiten per kant.

Voor de ster op de foto heb ik het volgende kleurenschema gebruikt:
*2 ruitjes mint groen
*2 ruitjes wit
*2 ruitjes licht grijs
*2 ruitjes wit met mint groen ( begin met wit en haak dan om en om 2 toeren per kleur. De laatste toer (43) gaat ook in het wit zoals de 2 toeren ervoor.)
*2 ruitjes mint groen en grijs ( begin met mint groen en haak dan om en om 2 toeren per kleur. De laatste toer (43) gaat ook in het mint zoals de 2 toeren ervoor.)
*2 ruitjes wit en grijs ( toeren 6,7,8,12,13,14,18,19,20,24,25,26,30,31,32,36,37 en 38 zijn in het grijs gehaakt)


*** Keer na elke toer uw werk en start elke toer met een keerlosse ***
*** Bij het minderen, door middel van 2 vasten samen te haken, pakt u steeds alleen de 2 achterste lussen ***

Toer 1:   Haak 2 losse en haak in de 2e losse vanaf de haaknaald 2 vasten
Toer 2:   2V
Toer 3:   2x  2V in 1V
Toer 4:   4V
Toer 5:   2V in de eerste V, 2V, 2V in de laatste V
Toer 6:   6V
Toer 7:   2V in de eerste V, 4V, 2V in de laatste V
Toer 8:   8V
Toer 9:   2V in de eerste V, 6V, 2V in de laaste V
Toer 10: 10V
Toer 11: 2V in de eerste V, 8V, 2V in de laatste V
Toer 12: 12V
Toer 13: 2V in de eerste V, 10V, 2V in de laatste V
Toer 14: 14V
Toer 15: 2V in de eerste V, 12V, 2V in de laatste V
Toer 16: 16V
Toer 17: 2V in de eerste V, 14V, 2V in de laatste V
Toer 18: 18V
Toer 19: 2V in de eerste V, 16V, 2V in de laatste V
Toer 20: 20V
Toer 21: 2V in de eerste V, 18V, 2V in de laatste V
Toer 22: 22V
Toer 23: 2 vasten samen haken, 18V, 2vasten samen haken
Toer 24: 20V
Toer 25: 2 vasten samen haken, 16V, 2vasten samen haken
Toer 26: 18V
Toer 27: 2 vasten samen haken, 14V, 2vasten samen haken
Toer 28: 16V
Toer 29: 2 vasten samen haken, 12V, 2vasten samen haken
Toer 30: 14V
Toer 31: 2 vasten samen haken, 10V, 2vasten samen haken
Toer 32: 12V
Toer 33: 2 vasten samen haken, 8V, 2vasten samen haken
Toer 34: 10V
Toer 35: 2 vasten samen haken, 6V, 2vasten samen haken
Toer 36: 8V
Toer 37:2 vasten samen haken, 4V, 2vasten samen haken
Toer 38: 6V
Toer 39: 2 vasten samen haken, 2V, 2vasten samen haken
Toer 40: 4V
Toer 41: 2x 2 vasten samen haken
Toer 42: 2V
Toer 43: 2 V samen haken

Haak nu 1 losse, Keer uw werk en haak vervolgens een rand vaste langs het ruitje wat u net gehaakt heeft.
Haak in de 4 hoeken, dus boven, onder links en rechts in het midden 2 vasten in 1 steek.
Aan het eind van de toer sluiten met een halve vaste en het draad afhechten.

Als u 2x 6 ruiten heeft gemaakt legt u ze in stervorm tegen elkaar aan.

  

Naai met een stopnaald en een stuk draad de onderste zijkanten van de punten aan elkaar, maar haak de naald alleen door de 2 voorste lussen (gezien vanaf de goede kant van uw haakwerk).

Als het goed is heeft u nu ook een klein gaatje in het midden van de ster.
Steek daarom nu de naald met het laatste draad aan de achterkant van uw werk, om elke onderkant van elke ruit en trek het draad dan goed aan zodat het gaatje zich sluit.

 


Als u alle ruiten voor beide delen aan elkaar genaaid heeft, legt u beide delen op elkaar met de goede kanten naar buiten en haak dan een rand vasten, alleen in de achterste lussen) rondom de bovenste helften van de ruiten. Haak in de bovenste punt 3 vasten in 1 vaste om de punt niet krom te laten trekken.




Wanneer u halverwege bent legt u het muziekdoosje er vast in en begint u vast met vullen.
Zorg dat het lintje, wat u aan het muziekdoosje bevestigd, en  het touwtje aan de onderkant niet vergeet naar boven te haken tijdens het haken van de rand vasten rondom!!
Blijf de punten steeds goed vullen.

Als hij rondom helemaal dicht zit is hij klaar. Ik heb voor de afwerking nog 2 bloemen gehaakt voor in het midden aan beide kanten met een houten knoop erop.

Voor de bloemen heb ik de eerste 5 toeren gehaakt van een patroon  wat ik tegen kwam op een blog van een Noorse haakster http://solgrim.blogspot.com/2011/06/hekleblomst.html

Sluit elke toer met een halve vaste.

Toer 1: Start met mint Groen en haak de Magische ring en haak daarin 12 Vasten. .
Toer 2: 4 Lossen, sla 1 vaste over, vaste in de volgende steek, 3 losse, sla 1 vaste over. Herhaal dit tot het einde van de toer.


Toer 3:1 losse,  en dan in elk boogje: 1 Vaste, 1 Half stokje, 3 Stokjes, 1 Half stokje, 1 Vaste. Na het sluiten met een halve vaste hecht u het draad af.


Toer 4: Wissel van kleur naar Wit. Draai uw bloem om, met de achterkant naar u toe en hecht aan om de vaste van de vorige toer ( zie foto hierboven) met een nieuwe kleur voor de volgende boogjes. Begin met 1 vaste om de vaste van toer 2 aan de achterkant van uw werk. Haak vervolgens 5 losse,  1vaste om de volgende vaste van toer 2 en herhaal dit tot het einde van de toer. Draai nu uw werk weer om en haak toer 5.


Toer 5: 1 Losse, en dan in elke boog: 1 Vaste, 1 Half stokje, 5 Stokjes, 1 Half stokje, 1 Vaste.

Hecht af en bevestig eerst de knoop aan de bloem en naai dan de bloem in het midden van de ster.


       
           Bloemetje voorkant                     Bloemetje achterkant


Rijg de kraal nog over het lintje aan de bovenkant
Als de bloemen erop zitten is uw Muziek ster klaar om naar een babykamer te verhuizen <3



Ik hoop dat de beschrijving duidelijk is maar mochten er toch nog vragen zijn, laat dan gerust even een berichtje achter.

Heeft u de muziekster ook gemaakt? Dan zou een verwijzing naar mijn blog erbij geweldig zijn, zodat meer mensen gebruik kunnen maken van deze uitgebreide werkbeschrijving.

22 opmerkingen:

  1. Via Facebook kom ik hier!!
    Ik probeer volger te worden, maar als ik op volgen klik gebeurd er niks.
    Ik probeer het later nog eens.
    Leuk blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe houd je het muziekdoosje op zijn plek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Stella.
      Doordat je het lintje vastmaakt aan het muziekdoosje en die later weer vast haakt tussen de rand lossen die om de ster heen komen

      Verwijderen
  3. Hallo, dank je wel voor het delen van dit prachtige patroon. Ik heb wel een vraagje over het wisselen van de kleur. Hoe doe je dat? Het ziet er op de foto's bij jou heel mooi uit.
    Hoor het graag!

    Groetjes Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sanny.
      Als u de ruitjes maakt met die streepjes, dan doet u bij de laatste doorhaling aan het einde van de met de volgende kleur.

      Verwijderen
  4. Bij het minderen geef je aan om dit in de achterste lussen te doen. Maar als je onzichtbaar wilt minderen dan doe je dat toch juist in de voorste lussen? Heeft het bij jou een andere reden dat je het daarom in de achterste lussen doet? Ik begin net met haken dus sorry als het een hele domme vraag is :) Ik kan niet wachten om de ster te gaan proberen. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Domme vragen bestaan niet hoor Rianne๐Ÿ˜˜
    de reden dat ik heb opgeschreven in de achterste lussen, is omdat je dan de mooie kant voor hebt als je de hele ruit inclusief de rand er omheen hebt gehaakt. Met amigurumi als je rond haakt pak je inderdaad altijd de voorste lussen maar als je heen en weer haakt kan het beide, en hangt het dus af van welke kant de mooie kant is.
    Heel veel succes met het maken en als er vragen zijn roep gerust!๐Ÿ˜˜

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aah ja natuurlijk. Nu je het zo zegt is het eigenlijk heel logisch. Dank je wel voor je duidelijke en lieve antwoord! Ik heb al zin om te beginnen. ๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ˜˜

      Verwijderen
  6. Hallo,

    Hoe krijg je de ruitjes mooi plat? Die van mij gaat kronkelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Danielle.

    Heeft u wel elke toer het juiste aantal steken? Normaal gesproken zou het niet moeten gaan krullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat krullen heb Ik ook maar dat kanje met de stoomstijkbout verhelpen, ik heb er een grote rammelaar van gemaakt,bedankt voor het mooie patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedenavond,

    Verkoop je ook dit pakket in het roze i.p.v. groen? Wil het namelijk voor een meisje maken.

    Liefs, Charelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Charelle.
      Ik verkoop zelf geen pakketjes met garen maar daarvoor kunt u wel terecht bij www.nettroshobby.nl
      Als je haar even een mailtje stuurt met die vraag kan zij u zeker helpen en is heel betaalbaar!

      Verwijderen
  10. Hallo, ik ben bezig met de ster te haken, maar bij de ruitjes kom ik niet goed uit. Hoeveel vasten is de rand in totaal? Als ik het patroon uitdelen kom ik op 88 vasten uit, maar als ik de rand haak, kom ik elke keer niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Alsnje in de 4 hoeken 2 vasten in 1 steek doet dan kom je uit op 92 vasten rondom. Het is belangrijk dat alle delen evenveel vasten romdom hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo,

    Heb je een tip hoe ik de kraal goed kan bevestigen zodat deze niet loslaat als ermee gespeeld wordt?

    Groetjes Denise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Denise.
      Misschien kunt u hem met een paar steekjes vastnaaien, maar ik heb hem zelf er op omheen gedaan omdat een muziekdoosje vaak als decoratie hangt en niet als speelgoed wordt gebruikt

      Verwijderen
  13. Mooi deze ster ben hem aan het haken voor onze dochter die verwacht de kleine in september

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kom steeds niet uit met het omhaken van de ruiten heb steeds steken te veel. Heb de indruk dat ik niet de goede steken oppak

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Trudy van t Oor13 juni 2023 om 15:43

    Mijn muziek ster eindelijk af vond het zeer leuk deze is voor onze 1e achterkleinkind een 2e muziek ster is in de maak

    BeantwoordenVerwijderen
  16. leuk patroon gemaakt ook

    BeantwoordenVerwijderen